21 setembre: Teletip d'agència

"És sovint més bon periodista qui bada i para l'orella que no qui s'alimenta de les notícies d'agències, perquè sovint ja inclouen el que hem de pensar".
R. Jiménez, Carta al lector al diari Avui, 20 de setembre de 2008

No ens adonem, però gosaria dir que un 75% de les notícies amb què ens informem -diaris, televisió, ràdio, portals d'internet- són pastades. Són d'agència, ja sigui de la que a mi em fascina el seu funcionament, l'Agència Catalana de Notícies, o bé l'Agència EFE, Europa Press, Reuters, France Press o Associated Press, per citar-ne les més globals.

És inversament proporcional: més serveis d'agència contractats, menys periodistes en plantilla. En temps de crisi, ja va bé, i hi afegeixo que són de gran utilitat ja que les agències marquen l'agenda periodística. Ara bé, molts no van més enllà del que abans era un teletip i ara és un seguit d'actualitzacions en un web. Potser això és el que fa pobre el periodisme actual.

3 coses a dir:

Anònim ha dit...

Les notícies volen, tot va molt ràpid, en detriment de la creativitat i l'originalitat que s'està perdent en molts camps. Són els temps que ens han tocat viure.

L'illa dels monstres ha dit...

la falta de plantilla i d'hores per exercir la professió són la fórmula perfecta perquè als mitjans es tiri molt d'agències. vaig estar treballant en una i veus com els mitjans tiren de tu, però simplement perquè no tenen més personal per arribar a tot arreu. als empresaris dels mitjans els importa que la informació es publiqui i seguir amb els ingressos, i els 4 periodistes prou feina tenen. no hi ha prou temps ni prou personal a les plantilles.

Esther ha dit...

anònim, és clar, les notícies avui en dia impliques una immediatesa, que és la que demana el consumidor d'informació. Originalitat i creativitat, poca, més temps d'elaboració signifiquen més diners, i les empreses de mitjans de comunicació ara mateix no van gaire sobrades, pel que sembla.

illa dels monstres, és clar, falta personal a les plantilles, i diuen que sobren estudiants a les facultats de periodisme, que falten ingressos per publicitat... Tens raó, als directius poc els importa què o quina informació es cobreixi -sempre hi quan no hi hagi algun interès del mig- i contractar els serveis d'agència ja va bé. Però no són barats tampoc aquests serveis pel que m'han explicat...