0,10 € per salvar el periodisme?

60 míseres pessetes. Al canvi, uns 36 cèntims d'euro. És el valor que tenia un exemplar de El Pais (sense accent fins fa poc) per allà l'any 1987, exactament fa 22 anys. Avui dilluns, a punt de deixar enllestit el març de 2008, el quiosquer que està a l'aguait de les fluctuacions monetàries en els preus dels rotatius ens demanarà 10 cèntims més pel diari. 200 pessetes que, fet i fet, són una quantitat considerable, comparant-ho, és clar, amb les 60 del segle passat, quan la crisi ninja era inconcebible. Com que no és una petroliera i no pot culpar a la OPEP ni res per l'estil, El País ha optat per publicar a la portada una excusa més o menys discutible:

"A partir de hoy, y de lunes a sábado, El País costará 1,20 euros.
Desde el último rediseño del periódico, en octubre de 2007, El País está inmerso en la mejora continua de sus contenidos. La subida permitirá garantizar la calidad informativa que exigen los lectores y emprender futuros proyectos en un contexto difícil por la crisis económica mundial y la caída publicitaria. La edición del domingo seguirá costando 2.20 euros."

Per tant, els senyors (i les senyores) de El País ens diuen que els 10 cèntims de més serveixen per, almenys, mantenir la "qualitat informativa" que demanden els lectors. La columna de la dreta és de maig de 2008, quan El País va pujar uns altres 10 cèntims. Tant de bo que 10 cèntims tu, 10 cèntims jo i 10 cèntims l'altre poguéssim salvar aquesta crisi de la premsa impresa, valgui la redundància. El preu que els lectors paguen pel diari no significa, ni de bon tros, ingressos substanciosos per als mitjans. L'aritmètica parla per si mateixa: multipliqueu 1,20 euros per 2.218.000 lectors diaris, segons l'EGM de finals de 2008, és una suma de diners gens despreciable, però tampoc no és tant. La publicitat és realment el que financia els diaris, no el preu, que acaba essent simbòlic al cap i a la fi.

Que ja ho diuen els de El País: estem en crisi econòmica mundial i ha caigut la inversió publicitària. Havíem parlat de la mort de la premsa escrita. Les capçaleres trontollen. I el periodisme se'n ressent.

13 coses a dir:

aniol ha dit...

No sé a quin blog llegia sobre la gran retallada de redactors i articulistes que està duent a terme La Vanguardia... Fa esgarrifar tot plegat.

Els acabarà passant com a la música que de tant anar pujant el preu al final la gent acaba volent-se descarregar els discos gratuïtament?

L'illa dels monstres ha dit...

Això de que pujant el preu el diari serà de més qualitat... si paguéssin més als periodista i professionals que hi treballen potser sí que pujaria la qualitat

bobbin ha dit...

Et diria que és cosa de la crisi. Que el periodisme escrit està en desmantelament constant i que ja no és la manera més senzilla de accedir a la informació, però que la mateixa gent que ofertava informació escrita ofertarà informació online si és que ho poden fer amb tarannà propi.

Però és que és el País, i no puc dir que a vegades per poder oferir nous continguts, com fa un temps amb la Vanguàrdia amb el color i el canvi de tamany. És que em dóna la sensació que amb aquest diari hi ha un problema més greu, generacional. El "progre" (sense despectius, ho dic a mode identificatiu) que anava amb el País sota el braç a tot arreu no ha tingut descendència social. Em dóna la sensació que si haguéssin continuat certs periodistes, i el diari s'hagués sabut re-inventar (o tingués la intenció) no hauria hagut pas aquesta pujada de preus.

Encara que també et diré una cosa: quan va començar això de internet, el país era l'únic que cobrava per llegir les noticies online.

M.Z. ha dit...

Com diu aniol, al fial la solució per a molts és llegir les notícies d'Internet. Sobre la pujada de preus, jo crec que abans de fer-ho hauràn valorat molt tots els pros i els contra, que estem en una època molt difícil, i ningí s'arrisca a perdre clients. A més, suposo que els preus acabaran igualant-se i tots acabaran cobrant el mateix.

Un apunt per finalitzar: es clar que des de 1987 ha pujat el preu, perquè també han pujat els salaris. Qui fa 10 anys cobrava 100.000 pessetes ara cobra 1.000€ La conversió ptes-€ de fa 10 anys ara ja no és vàlida. (amb això no nego l'efecte euro d'arrodoniment dels preus ni mucho menos, eh? ;D)

Noctas ha dit...

Fa temps que no compro premsa escrita perquè la llegeixo només els diumenges i ho faig en un bar molt acollidor mentres em bec una cerveza. Entre setmana si llegeixo premsa és digital...saludus campiona!!!

òscar ha dit...

ara faré un silogisme una mica demagog, ho reconec

si fan aquest increment del preu pels lectors, vol dir que als anunciants també els hi han fet aquesta puja?

com en noctas, m'he acostumat o bé a llegir-lo al bar mentre devoro el cafè amb gel o en les edicions digitals

D.Guerrero ha dit...

Com sempre, qui acaba pagant (mai millor dit) és el client.

Jo continuaré comprant El País, però aquest no és el camí per apropar-se als nous lectors. Ni molt menys...

Esther ha dit...

Aniol, si no m'equivoco han donat l'opció de prejubilar-se, tal com va fer Televisión Española en el seu moment. El problema aquí, no és tant la crisi: hi ha facultats de Periodisme a tot arreu i el mercat no pot acollir tants nous periodistes. Surten llicenciats de sota de les pedres.
D'altra banda, no crec que acabi passant com la música: el lector de premsa a internet no té el mateix perfil ni demanda el mateix que el qui consumeix premsa escrita impresa. Bé, tot i així, s'haurà de veure què passa amb el temps...

Illa dels monstres, és que dient això de que pujant el preu, el diari serà de més qualitat... no s'ho creuen ni ells! Ah, la precarietat...!

Bobbin, no hi havia pensat! Tens raó, El País és el diari d'aquesta generació "progre" que anava amb ell sota el braç i que va sortir en els temps de la transició i tot plegat, un símbol... A la universitat cada dia tenim dos plecs de diaris: el Público i El País. El Público sempre s'acaba i El País també l'agafen, però sempre en queden un munt. És això que dius tu, que no s'ha sabut reinventar i no atreu els joves. En canvi, Público (jo me'l miro i trobo que hi falta -o que hi sobra- alguna cosa, encara no sé el què) sí que ha sabut connectar amb els joves, i de fet, és el relleu de El País. És l'únic que connecta amb els joves de tots els diaris i l'estratègia és bona.
La Vanguardia, amb més de 125 anys d'història, trobo que s'ha anat adaptant als nous temps que no pas El País, amb menys trajectòria... però aquí és un diari "regional" (segons diu un professor meu), o sigui que no compta!
Ah sí? El País feia pagar per llegir les notícies on line? :O Sort que van rectificar...

M.Z., sí, els preus tots tendeixen a igualar-se, coses de la llei del mercat i aquestes coses.
Sí, ja ho donava per sobreentès això que els preus han canviat :) Al requadret de la dreta, el de El País, ja ho diu que en sis anys la inflació va ser del 23%! Però tot i així, 200 pessetes per un diari... ni en els temps que compraves l'Sport amb la tassa del Bugs Bunny del Barça!!!!:D

Noctas, tu si que en saps! Cerveseta a la terrassa d'un bar ara que fa solet el diumenge i llegint tranquil·lament el diari... Ho posaré en pràctica! :)

Òscar, no sé com deuen d'anar els preus de la publicitat, però, si pugen els preus als lectors, el més conseqüent és que pugessin també el dels anunciants... Però ara, com s'estan perdent molts diners en publicitat, pot ser que estiguin fent rebaixes (o no, perquè d'alguna cosa hauran de menjar i s'hauran de mantenir igual o amb cost més alt). Bona pregunta, intentaré esbrinar-ho!!!

David, doncs no, no és el camí per apropar-se als nous lectors.... Crec que haurien de començar a treballar-hi en aquest aspecte, perquè del contrari, el futur és ben negre!

Quim ha dit...

Pot ser surto del fil de la conversa, però continuo pensant que la persona que compra el diari vol seure tranquil·lament i sense pressa llegir-se'l pam a pam, perquè en el fons vol analitzar el que hi diu. Amb això no vull dir que qui mira a internet llegeix menys a fons els articles, si no que els llegeix menys "profundament" basicament perquè té molta més quantitat i oferta de premsa i de continguts i de pas afegir la incomoditat de llegir en una pantalla (bé només és una sensació). Però a tots els amics i amigues que tinc a les redaccions dels diaris sobre les pujades dels diaris només cal preguntar-lis: "teniu més recursos?" o nomes és disseny? :P

Martí ha dit...

El Kansas City Kansan (de Kansas, EUA) i el Seattle Post-Intelligencer recentment han eliminat la versió en paper, mantenint només la versió online. Sembla que aquesta serà la tendència en els propers anys.

I El País ja pot costar 1,20€, però segueix sense valer ni un cèntim.

DooMMasteR ha dit...

Ui, El País! Aquest diari el comprava sempre el meu pare. No fallava ni un sol dia.

En canvi jo no me'l compraria mai. Si compro algun, és o l'Avui o El Punt.

Salutacions!!

L'illa dels monstres ha dit...

et faig saber que has inspirat l'últim post de l'illa:

http://illadelsmonstres.blogspot.com/2009/04/pellicules-alfabetiques-cube.html

Esther ha dit...

Quim, és clar. Qui compra el diari escrit i qui el llegeix on line no el consumeixen de la mateixa manera. Estic molt d'acord amb tu que la premsa escrita serveix per a analitzar i ampliar informació, i no tant per la inmediatesa i el frenetisme dels mitjans on line. Ahir vaig arribar per casualitat a la pàgina beta d'un nou mitja on line (dels de 233grados.com), www.lainformacion.com, i em va fer gràcia perquè al vídeo de presentació afirmen que al 2025 només s'imprimiran els diaris els caps de setmana, perquè els lectors hi busquen això que tu dius, l'anàlisi :)

Martí, sembla ser que sí, que és la tendència que seguirà el periodisme. Però crec recordar un cas que és a l'inversa: un mitjà on line gallec que ara ha saltat al paper. És qüestió de temps.

Doommaster, qüestió de gustos. Jo ara per ara em mantinc informada arreplegant els que ens volen encolomar a la facultat i la premsa catalana la segueixo on line (l'altre dia una amiga de Madrid em va regalar un exemplar de El Periódico!).

Illa dels Monstres, hehehehehee, després em llegeixo el post en profunditat i te'l comento!!!!