Aeroport sense títol

"What's in a name?", es preguntava Shakespeare al seu Romeo i Julieta, a finals del segle XVI. I s'ho pregunten ara, al 2009, els gestors del que, a dia d'avui, s'anomena Aeroport de Reus. La Cambra de Comerç de Tarragona vol demanar incorporar-hi el nom de la capital de província a davant de la nomenclatura d'aquesta infraestructura, Aena ho veu bé, i Reus ha posat el crit al cel (un 57% d'aquest cel, al mateix terme municipal de Reus, i un 43% al de Constantí, per a ser exactes). Vet aquí de nou l'eterna picabaralla de la conurbació per excel·lència de la Catalunya Sud en una disputa aferrissada, cada vegada més juanxi. Però, per què ara una polèmica d'alta volada per un nom? 

Des de territori neutral, Valls, ciutat a l'alçada de Tarragona i Reus, ho analitzem en 4 punts:

1.- El de Reus és un aeroport sense títol sense número, com aquell mític programa del reusenc Andreu Buenafuente. La prova? Les dues imatges junt a aquestes línies. La primera és del web de Ryanair, la companyia low cost que ha fet que l'aeroport sobrepassi el milió i mig de passatgers aquest 2009. El seu destí és Reus-Barcelona. En canvi, Jetair, una altra de les companyies que hi operen, l'anomena Reus-Costa Dorada. No coincideixen i això no és un aspecte gaire positiu de cara a la galeria.

2.- El passatger se sent enganyat. Al Regne Unit s'ha qüestionat perquè quan Ryanair diu "vols a Barcelona", et duen a Girona o a Reus, a 100 km del destí desitjat. Cert és que un Barcelona-Reus, adoptant la denominació internacional, seria alguna cosa semblant a London-Luton, amb els seus 56 km de distància o un New York-Newark (el més allunyat dels tres aeroports de la metròpoli nord-americana), a 20 km de Manhattan, tot i que, de Reus a Barcelona, la distància és duplica o es triplica.

3.- Cal emmirallar-se en d'altres experiències. L'Aeroport de Granada, al terme municipal de Chauchina, s'anomena des del 2006 Aeropuerto Federico García Lorca Granada-Jaén, tot i estar ubicat a 106 km de la capital de la província veïna. Els de Granada van pensar que se'ls havia acabat el protagonisme aeri, i els de Jaén perdien la il·lusió de tenir un aeroport propi, tot i que ja els venia bé pel seu turisme que l'aeroport adoptés el nom de Jaén. No sé fins a quin punt es podria negociar un Aeroport Els Pets Tarragona-Reus. Bromes a banda, la unió fa la força, i el pes de la Tarragona Patrimoni de la Humanitat per la Unesco és considerable.

4.- La conciliació no funciona. Quantes vegades hem hagut d'explicar, fins i tot a gent de Catalunya, que la Universitat Rovira i Virgili no és privada, sinó que aquesta és la denominació de la universitat pública de Tarragona per no ferir sensibilitats. Quants viatgers s'hauran fet un embolic al comprar els bitllets de l'AVE: el destí a triar no és el de "Tarragona" sinó "Tarragona (Camp Tarragona)" o "Tarragona Camps". Alguna cosa falla, doncs.


El nom ho és tot. Shakespeare i el seu "la rosa, tot i que tingués un altre nom, conservaria el seu perfum"no tenen res a fer en matèria aeroportuària. A més, el perfum de la rosa no perdura tant el temps com el dels milions d'euros que comporten al territori aquestes infrastructures.

- la tercera foto: flickr de Javier Ortega

13 coses a dir:

Anònim ha dit...

Molt bon post. La veritat es que al Camp de Tarragona són experts amb aquesta mena de disputes de "campanaret", la culpa de tot plegat, dels polítics de torn, abans de colors diferents, i ara del mateix color, però que deuen el seu "ser o no ser" als seus votants, embolica que fa fort. L'aeroport hauria de portar el nom del que realment som i estem configurant "vegueries", "Camp de Tarragona - Costa Daurada". Amb aquesta batalla tenim un exemple proper, crec que no deu haver en lloc més del món el desgavell que tenim aquí, aviat tindrem dues estacions d'alta velocitat a menys de 5 km de distància l'una de l'altre, on? enmig del no res, però enmig de l'equidistància Tarragona-Reus, quina colla d'incompetents tots plegats. Algú creu que els trens que fan el recorregut Barcelona-Madrid pararan a l'estació de l'aeroport? Quin tren hauràs d'agafar si vius a Reus i vols anar a Madrid, el de l'estació de l'aeroport o de Perafort-la Secuita? Algú ha pensat que l'estació de l'aeroport no té cap sentit si no té una doble connexió en forma de Y, una amb Perafort i una altra amb el ramal d'alta velocitat entre Perafort i Alcover. Res, de res servirà gastar els diners per una nova estació enmig del no res...

- assumpta - ha dit...

Doncs, sí Esther, veig que alguna cosa falla en tot plegat.
Caldria, lògicament, unificar criteris i alhora que el nom escollit reflectís clarament la destinació escollida.
Al no haver-lo fet servir aquest servei, ho desconeixia. Fas bé de posar el tema damunt la taula, a veure si així prenen conscienciació i actúen.
Petons de diumenge!
;)

coses2 ha dit...

I què tal Aeroport Catalunya Sud?

L'illa dels monstres ha dit...

Això que comentes de les distàncies entre el topònim que consta al nom de l'estació i el lloc real on s'ubica l'estació em recorda a la parada de Renfe a Lleida, que es diu Lleida-Pirineus.

Exemples a banda, quan sento parlar d'aquestes disputes nominals i territorials al final sempre sempre sempre m'acaba venint al cap un concepte que l'Anònim ha citat: DESGAVELL. en això en són uns experts tant els uns com els altres

Jordi ha dit...

A Frankfurt passa el mateix. L'aeroport es diu Frankfurt - Hahn i està a horeta i mitja dos hores en autobús. Cal fer alguna cosa. Jo optaria per un nom de personatge conegut de Reus i al final la "coletilla" Reus.

Sóc del Maresme i no sé si a vosaltres, que sóu d'allà, us agradaria. Molt bon post Esther, Un petó.

bobbin ha dit...
L'autor ha eliminat aquest comentari.
bobbin ha dit...

A mi m'agafa una miqueta lluny el transbord però com que la equidistància barcelonina vol dir que, si estiguéssiu uns quilòmetres més a prop, us absorbiriem i serieu Aeroport de Barcelona Sud (i fora problemes), presentaré el cas Ilicità per no acabar escaldat, potser serveix d'alguna cosa:

Si algun cop teniu la sort d'anar a la província d'Alacant en avió, s'haurà trobat que al comprar el billet per nomenclatura sembla que se'n vagi a Alacant, però que arriba al terme municipal d'Elx, i que concrètament està a un poble que es diu l'Altet.

El cas és que durant molt de temps va haver el problema de nomenament. Que si Altet, que si Elx, que si Alacant. Al final, per no tenir més problemes, la jerarquia s'imposa i "tots contents" amb Alacant (i això que elx té doble patrimoni de la humanitat, hehe).

Després els problemes son els típics derivats als problemes polítics. Dos ciutatas amb dos partits diferents, i conflicte de interéssos en guerra de desgast, poc a dir i molt a patir per al ciutadà proper al aeroport.

Dit això: "Sin notícias de Tarragona". Per molts noms, jo encara no se els avantatges de la estació d'alta velocitat de Tarragona, si hi ha un servei decent de lanzadera, ni res. Me'n vaig a la web de renfe...

Alba ha dit...

No entendré mai aquesta disputa entre Reus i Tarragona. Bé, potser si que la puc entendre a nivell anecdòtic, però no quan a la pràctica suposa un DESGAVELL (com ja han comentat per aquí) en molts temes importants i trascendents, sobretot d'infraestructura. Sincerament, els polítics d'un lloc i altre semblen nens petits que si a un li dones una piruleta, l'altre no pot passar sense, perquè sinó munta un numeret... Un exemple: l'estació d'alta velocitat. Increïble i incomprensible.

Esther ha dit...

Anònim, les disputes de "campanaret" són el nostre pa de cada dia al Camp de Tarragona, futura vegueria o no (no sé com està ara mateix la qüestió de les vegueries, però tant jo com tothom sí que estem al corrent de la disputa per la "co-capitalitat"). I la disputa d'aquest ego tarragoní i l'ego ganxet ens acaba perjudicant a tots els que vivim en el que era el triangle Tarragona-Reus-Valls, i que ara s'ha quedat diluït. Avui parlaven a Tarragona del "lideratge que els pertoca". Els de Reus ja van exclamar-se la setmana passada... És com jugar al Risk, però a petita escala!
És molt interessant l'aportació que fas sobre el problema de les estacions d'alta velocitat. Moltes gràcies!

Assumpta, la veritat és que a les comarques de Tarragona ens agrada complicar-nos la vida, hehe... Jo aposto per unificar-ho tot, perquè és un embolic, per als d'aquí i per als de fora, potser per un Tarragona-Reus o un Camp de Tarragona, com el de l'estació de l'AVE. Merci per dir la teva Assumpta, és veritat que moltes vegades no es fa ressó de qüestions que, al cap i a la fi, afecten molta gent. Petons de dilluns per a tu! :D

Coses2, hahahaha... :) estaria bé, però si es digués així, també haurien d'entrar en consens les Terres de l'Ebre, la quinta capital, que sí que els tenim molt oblidats!!!

Illa dels Monstres, sí, fa un temps que ho estic pensant? Per què es diu Lleida-Pirineus? Si els Pirineus queden mooolt lluny... Almenys sé que l'estació de Zaragoza-Delicias es diu així perquè està al districte de Las Delicias... I la d'Atocha-Madrid, perquè hi havia la Basílica de Nuestra Señora de Atocha fa anys i panys (això ho acabo de trobar a la wikipedia, que la meva cultura general no arriba tan lluny XD).
I tant. Del desgavell tenen culpa tots, no se'n salva cap... A veure com acaba.

Esther ha dit...

Jordi, així a Frankfurt passa el mateix? A mi m'han explicat avui que a Beauvois-París el problema és semblant, i que si perds l'autobus et quedes al mig del no-res! Seria també una bona solució, però ara mateix està la qüestió del nom en plena efervescència, a veure com ho resolen! Merci per la teva opinió des del Maresme! :)

Bobbin, jojojojo, t'has salvat, que jo no sóc ganxeta... però t'he de dir que al ganxet ganxet li faria més mal encara que es digués Aeroport de Tarragona que el cas en que l'Aeroport fos absorbit pel del Prat. Fins i tot ja he escoltat alguna proposta de si l'aeroport acaba sent Aeroport de Tarragona-Reus, el Port de Tarragona també hauria de passar a ser Port de Reus-Tarragona.
Parlant seriosament, els dos ajuntaments són del mateix color polític. I la Dama d'Elx... es mereixia donar nom a un aeroport, o no? Jo dic que sí :)
Sobre l'estació de l'AVE de Tarragona. Aquesta està a uns 10 km del centre de la ciutat, a Perafort, un municipi del Tarragonès. A mig camí entre Valls, Tarragona i Reus. Et poso un exemple: tenint en compte que l'únic tren que va a Barcelona des de Valls al matí surt a les 8.16 h i tarda gairebé 2 hores en arribar al Passeig de Gràcia en aquell Catalunya Express... Plantar-te a Barcelona-Sants amb l'Avant en mitja hora és un gran avanç per a nosaltres, si has de ser-hi d'hora a la metròpoli, però el problema és que ja has d'agafar el cotxe o el bus per accedir a l'estació de Tarragona. Uf, llegint el comentari de l'amic anònim et pots fer una idea de com estan les coses en tema de transport al Camp de Tarragona.

Alba, el problema és que no només es queda en anècdota, és que s'ho prenem seriosament, uns i els altres. I més com tu dius, la polèmica sorgeix en qüestions trascendentals com són les infraestructures. Preval l'anècdota i aquesta disputa infantil a buscar-hi una solució...

XF ha dit...

Hola,

Per afegir una mica més de llenya al foc... l'aeroport s'ha de dir AEROPORT DE SALOU. Quan surts l'estranger ningú no sap on és Reus o Tarragona (Valls, malauradament tampoc, Esther). Sempre has d’explicar que són ciutats al sud de Barcelona. En canvi si dius que vens de Salou, sempre hi ha algú que hi ha estat, té un amic o familiar que hi ha estat o té plans d'anar-hi… feu la prova, sinó!

D'altra banda, d'entre les solucions que proposes, em quedo amb la d'AEROPORT ELS PETS - Constantí. El nom uneix molt bé dos grans actius del territori: el tuf de la petroquímica i l'èxit del grup musical...

Mixkin ha dit...

Jo el darrer any m'he fet un fart d'agafar avions de RyanAir entre Barcelona i Frankfurt. Amb la salvetat que surto de Reus (a 100 km de BCN) i arribo a Hahn (a 80 km de Frankfurt) He de dir que en els dos casos em va millor per les meves destinacions finals. A més Hahn tampoc és cap poble (és un campus,l'aeroport es troba a Lautzenhausen) i per aquí a Alemanya no he sentit ningú que se'n queixi perquè l'aeroport ha posat al mapa les comarques del Mosel (i ciutats com Trier, Mainz, etc). És només una política comercial de RyanAir per dominar aeoports petits sense perdre el ganxo turístic del nom de les grans ciutats. Passa més o menys el mateix amb París-Beauvais, Brusel·les-Charleroi o Milà-Bèrgam. Dit tot això, encara no he entès el problema que l'aeroport de Reus es digui així si està en sól reusenc.

Esther ha dit...

XF, hahahahahahahahaha... Quanta raó que tens en això de AEROPORT ELS PETS-CONSTANTÍ... quan passes davant per davant de Perafort, cal assegurar-se de tenir pujada la finestreta del cotxe.
En sóc conscient que Valls no està al mapa, en sóc conscient... i que Salou és un referent universal. En tota la meva vida, només he trobat una sola francesa que sabia on és Tarragona. I Salou també la tenia ubicada, que consti.

Mixkin, és clar. Pel que veig tot és una política comercial de Ryanair. A mi, el que em fa més por, és que deixi d'apostar per Reus i se'n vagi cap al Prat directament. Encara està per veure com acaba tot plegat... No coneixia el teu bloc!

Moltes gràcies per passar-vos per aquí! Sento molt no haver pogut contestar abans, tot i que sempre ho faig, com a màxim un dia o dos després que hagueu comentat! Merci a tots :)