Salou i el citybranding

"Pasear por una playa de Salou se ha convertido en una prueba de obstáculos. A cada paso hay que ir esquivando centenares de medusas". "¡Es horrible como está esto!" [la típica senyora dixit]
Vídeo de l'agència Atlas (Telecinco)

"Cuando no son los jóvenes ingleses, son las medusas y cuando no son ni unos ni otros, los propios pamploneses. El caso es que las playas de Salou -tan apacibles como conocidas por la mayoría de veraneantes de la Comunidad Foral- están invadidas. Esta vez con la desagradable visita de las medusas [...] en Cambrils, Calafell, Salou y el resto de la Costa Daurada".

"The dangers of bathing in Salou. Jellyfish and hang-gliders have been bothering bathers".
[Els perills de banyar-se a Salou. Les meduses i els paracaigudistes han molestat els banyistes]
typicallyspanish.com (i a d'altres webs sobre turisme del Regne Unit)

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Avui en dia, les ciutats s'han de definir per als seus "consumidors en potència" en un mercat internacional. Per això necessiten d'una marca i trobar (o treure's de la màniga!) uns valors que les faci reconegudes, d'això en diuen citybranding. La Shakira i el seu "esto es África" contribueixen a la causa sudafricana, el lip-dub que ens ha fet conèixer la Ciutat de la Justícia -i hem conegut de primera mà que a les tardes no tenen "feina"- o, més convencionalment i per tots sabut, relacionar Silicon Valley amb innovació, Roma amb cultura i Washington amb la política. Fins aquí, tots d'acord.

Però no és just relacionar Salou amb les meduses. No és just, doncs, aquest alarmisme dels mitjans, que foragiten els visitants a les nostres platges, quan el cert és que són plaga a tot el litoral, sigui tarragoní, català o estatal. El cert és que els mitjans sensacionalistes anglesos tampoc no obliden el Saloufest, i tot plegat es concentra a les nostres coordenades geoestratègiques, la Costa Daurada. I la bajanada aquella del "més val que parlin malament de tu que no en parlin" no funciona. Aquí ens topem amb el citybranding, que en dèiem, i que hauria d'intentar canviar la imatge mental que en tenim.

Si el turisme estival se'n ressenteix -motor econòmic, per cert-, l'IVA puja i als funcionaris els retallen més de la meitat de la paga extra de Nadal, aquest final de 2010 courà més a la butxaca que la picada de qualsevol de les meduses gegants de Salou. Queda dit.

8 coses a dir:

òscar ha dit...

Brillant, Esther!

lonlilon ha dit...

Cert que no és una plaga exclusiva de Salou, aquest cap de setmana n'hem vist unes quantes per Coma-ruga - Roda.

Com tu, dubto molt que una mala publicitat pugui ser beneficiosa pel turisme :-(

Salutacions!

lonlilon ha dit...

Per cert, quin xoc veure a la Consellera al lip dub! o_O

Jordi ha dit...

En alguns àmbits el més important és que es parli de tu, però no en el turisme definitivament. Si saps que hi han medusses a la platja i que no et pots banyar, no podràs anar a banyar-te i per tant no aniràs a aquell lloc.

Francesc ha dit...

Molt acertat el post, però he de dir que a part de que això pot ser negatiu per l'economia, per a mi (raro que és un) ja m'esta bé, no m'agraden massa les aglomeracions i molt menys les platges de Salou.

Respecte a les meduses ja intentaré fer algun budú perquè les meduses no arrivin a les platges de tgna ciutat (autopromoció ja que són a les que vaig) i que li donen 20 voltes a les de Salou, a excepció de la del Miracle que fa pena.

Fran ha dixit xD

Esther ha dit...

Òscar, m'alegro que t'hagi agradat! A mi, la veritat és que les meduses no em fan gaire gràcia :)

Lonlilon, doncs mira que la platja de Coma-ruga és de les millors que hi ha (de les més netes)!
PD. Hehehe, no hi podia faltar la Tura! :D

Jordi, amb el vídeo de Telecinco crec que molts s'ho pensaran dues vegades aquest estiu abans d'anar a la Costa Daurada de vacances...

Francesc, ja ho crec que per la gent de la mateixa província, Salou no és el lloc on aniries a passar un diumenge de platja tranquil i relaxat, potser per tant de turista. També m'ho sembla ara que Barcelona ciutat està cada vegada més orientada al turisme que als de casa.
Tarragona no està tan massificada, i sí, l'Arrabassada o la Platja Llarga són ideals :D Però crec jo que el Miracle sí que no se'n lliurarà de les meduses, que està bastant deixada de la mà de déu!!

anna g. ha dit...

Hola, Esther! Vaig arribar al teu blog per primera vegada pels premis Netreporter de l'any passat (jo hi era allà per al premi de Ficcions!), i avui mateix he tingut la sort de retrobar-lo :)
Acabo de mirar-me la presentació que has fet sobre els estudis de comunicació a la teva anterior entrada, i volia aprofitar per dir-te que, tot i haver tingut sempre molt clar a què volia dedicar-me (i sent jo també víctima de la nova selectivitat), m'ha agradat i m'ha servit de molt! :D

Així que et dono l'enhorabona pel teu blog, ja l'he afegit a la meva llista d'imprescindibles ;) Una abraçada!

Esther ha dit...

Anna, abans de res, t'he de dir que tens un blog molt acollidor :)
Estic contenta que almenys a algú li hagi servit el powerpoint (almenys, les quatre dades bàsiques hi són, tampoc no vaig voler aprofundir en allò de les "branques" (periodisme polític, econòmic...) que ara resulta que fan a la UPF i a la UAB. Si necessites suport moral, aquí en tens una que ahir es va graduar XD. El padrí de la nostra promoció, en Víctor Amela, ens va dir que havíem de ser com Bisbal quan va sortir d'OT: amb moltes ganes de menjar-nos el món (l'exemple és xorra però és molt cert) i sobretot, sobretot, no perdre mai la curiositat.
Espero que et vagi molt bé la sele! És un dels moments més difícils de la vida de l'estudiant. No hi haurà cap altre més xungo, per molts exàmens que vagis fent a la teva vida. Molts ànims i molt d'èxit a les PAU!!!! :D i gràcies per passar per aquí!