Youtube té una pregunta per a Zapatero

Aquesta Setmana Santa, els assessors de comunicació de Zapatero no faran vacances. Se'ls hi gira feina. Tots tenim en ment el "¿cuánto vale un café en la calle?" i els 80 cèntims dels temps del abuelo Patxi. Fins avui 22 d'abril, qualsevol internauta de tot el món posseïdor d'una webcam pot penjar en vídeo a Youtube la seva pregunta a Zapatero, que "you ask, the world's leaders answer" [tu preguntes, els líders del món responen].

No deixa de sorprendre que els responsables de Youtube World View, programa intervisiu (permeteu-me la llicència d'anomenar així un programa de televisió a Internet) en marxa des del passat gener, hagin triat el president de l'Estat espanyol com el líder que segueixi la sèrie Barack Obama (EUA), Benjamin Netanyahu (Israel) i David Cameron (UK). Els promotors de Youtube apunten, com a valor afegit de la col·laboració, que Zapatero és el primer líder de parla hispana -de fet, no parla cap més llengua- que ha accedit a participar al programa.

Sota el doodle -el logotip- de torn de Google, propietari de Youtube, es promovia la participació ciutadana mundial durant tota la setmana passada. Les preguntes han de versar sobre economia i ocupació, política interior, política social, Unió Europea, política exterior, educació, medi ambient..., el que hom bonament pugui. Però ja se sap que hi ha ciutadans més assenyats que d'altres. Aquesta és una pregunta tipus:


Amb un cop d'ull a les qüestions enviades podem extreure tres conclusions: 1) els qui pregunten són majoritàriament residents a l'Estat espanyol, 2) l'economia és el que més preocupa als internautes que hi participen, i 3) Youtube ha de contractar urgentment un traductor espanyol-anglès. The Economist i el Financial Times no van tan errats amb les seves anàlisis. Ara bé, això de la participació ciutadana està molt bé... i qui tria les preguntes?

No és la primera vegada que es posa en pràctica una iniciativa com aquesta -no compta el España pregunta. Belén responde-. La cadena privatitzada francesa TF1 va crear el format 'J'ai une question à vous poser', que TVE va comprar-ne els drets i va importar a Espanya com 'Tengo una pregunta para usted'. Però a la xarxa, la primera experiència va ser el debat demòcrata CNN/Youtube, que va moderar el presentador estrella de la cadena nord-americana Anderson Cooper el 2008. Aleshores, una de les preguntes que van triar els periodistes de la CNN, sobre el canvi climàtic, la va formular Billiam the Snowman:

Als nord-americans no els va agradar la idea que un ninot de neu fes una pregunta al seu possible futur president. La polèmica va estar servida. Barack Obama va participar en el debat, però al juliol de 2008 el fet de ser el proper presidenciable no era gaire clar. D'altres, directament van proposar Billiam the Snowman per a president de la nació

A Internet, la democràcia pateix una devaluació i no ens ho prenem seriosament, o potser és que encara veiem la xarxa com un simple entreteniment, en lloc d'un mitjà de comunicació -amb molts gèneres, subgèneres i registres- amb un gran potencial. Serà interessant veure si se'n surt Zapatero de l'entrevista programada pel 27 d'abril. El concert econòmic, la successió, quant costa una Copa del Rei malaguanyada... preguntes per a triar i remenar a un dels vint homes més ben vestits del món (segons les senyores franceses i la publicació Madame Figaro), promet!

3 coses a dir:

QUim ha dit...

Feia un temps que no passava per aquí :P i he de reconèixer que el disseny nou m'agrada :)

Coincideixo amb tu amb la idea de que la democracia esta a la baixa a internet... però també m'agradaria afegir que la participació com sempre costa... les iniciatives com la que parles també ncara demostra que els grans "mitjans" manen i els formats participatius pot ser s'acosten massa al que estem acostumats habitualment... bé....pot ser m'equivoco

Esther ha dit...

Quim, moltes gràcies per passar-te per aquí! :) Intento actualitzar l'aparença del bloc de tant en tant, fins que trobi la manera de passar-me a Wordpress i estalviï per un domini .cat! :D

Estic molt d'acord amb tu en el fet que la participació costa... d'explicar -els promotors fan una gran feina- i de participar-hi. Els grans mitjans manen... però ves que aquesta vegada, ni tenint-hi un anunci a la plana principal de Google (estic segura que tots hi passem, almenys, una vegada al dia!) només han rebut 4.000 preguntes a tot el món. Merci per comentar!!! :)

Quim ha dit...

Doncs igual et podré oferir un espai. Tu només t'hauries de preocupar per el domini. Bé si ho puc arranjar t'aviso