Un equip global que no perd l'essència de casa

"Yeeah, we like Savi! And Pusol!". A uns 6.000 kilòmetres de casa, fa poc menys d'un any, a uns xiquets de l'Aràbia Saudí els espurnejaven els ulls quan em parlaven del soccer d'aquest segon Dream Team després de dir-los-hi que jo venia d'una ciutat a prop de Barcelona. Que coneguéssin el Barça no se'm va fer estrany, feia un any l'equip havia deixat a l'Stadio Olimpico de Roma a un Cristiano Ronaldo sense esma. Però que els noms de Xavi i Pujol, jugadors internacionals però més nostrats -per dir-ho d'alguna manera-, fossin els primers que els venien al cap a la jovenalla dels Emirats Àrabs era, si més no, curiós. Messi era el Pilota d'Or aleshores.
A aquells nois de nom impronunciable, els impronunciables per a ells Sabi, Pusol, i el Barça al complet els hi creava il·lusió, vaja, que la cara els delatava. Havent viscut en primera persona el fervor dels saudís, arribo a entendre la fal·lera de la Qatar Foundation per ser patrocinadora del Barça: quan els valors en l'esport i el savoir faire es tradueixen en un raguitzell de títols, l'últim la Copa de la Lliga de Campions que es va aconseguir ahir a Wembley, cal prestar atenció a la fórmula, perquè funciona. The Economist en parlava ara fa deu dies i ho titulava "els reis catalans" (The Catalan Kings).

De fet, la UEFA calcula que el partit d'ahir l'haurien vist a la televisió 300 milions de persones, que els hauria arribat a les seves oïdes la qualitat del joc del Manchester i del Barça. Segons The Economist, el Barça de Pep Guardiola està a l'alçada del Santos brasileny de Pelé de la dècada dels seixanta i del Milan dels noranta. Però n'hi ha prou amb dominar la possessió de pilota i tenir els oponents sota pressió? No obstant, crec que són dues les claus: deixar créixer el talent (el de Messi, el de Guardiola, que els bancs, en crisi d'imatge, s'aferren als seus valorsi conservar les arrels de casa per a tenir un abast global... Sí, les de Sabi i Pusol que en diuen als Emirats, però que segur que a la península aràbiga no erren en pronunciar FORÇA BARÇA! 

PD. La fotografia: una família vestida de blaugrana a College Street, a Toronto (Canadà) el migdia -per a vosaltres devia ser negra nit!- després de disputar-se de la final del Mundial de Futbol de 2010.