Llarga vida al sentit comú a la xarxa

"La privacitat ha mort: llarga vida al sentit comú". Així de rotund va ser Agustí López, director d'Inspira Project a la sisena TINETJornada sobre identitat digital a la xarxa, una trobada anual dels tinetaires tarragonins sobre tendències i novetats en el món d'Internet i les TIC, ahir dissabte a la Diputació de Tarragona. En realitat, tots els temes que es van posar sobre la taula convergien en un sol punt: "el que estem fent és deixar emprenta a Internet", segons Enric Brull, director de l'Àrea de Coneixement i Qualitat de l'ens provincial. Per tant, ens cal aprendre a gestionar què pengem a la xarxa, com a empresa i com a individus. Però també s'ha de ser generós participant-hi.

Vuit mesos després de quedar-se a l'atur i reinventar la seva presència a la xarxa, l'ampostí Jesús Ferré ha aconseguit el seu primer client amb la seva empresa de màrqueting digital Iconalab, ha editat el seu llibre "Xarxes socials per a l'empresa de les Terres de l'Ebre" i ha creat la seva marca personal com a "innovador d'Internet" en plena crisi. "Internet és la teva targeta de visita", va sentenciar Ferré mentre relatava la seva experiència d'emprenedor davant d'unes 180 persones, "cal crear continguts, arriscar-se i apassionar-se".

Perquè l'actitud hi té molt a veure. En aquest sentit anaven les paraules d'Agustí López: "ens fa falta una nova cultura i la xarxa ens demana actitud". En canvi, el consultor en TIC mostrava cert escepticisme amb la qüestió de ser els primers en colonitzar una nova xarxa social o espai a Internet. "Qui sap què passarà amb Pinterest d'aquí quatre dies?", es preguntava. Hiperexposició o infoxicació són conceptes que també van fer acte de presència a la jornada: "ara són necessàries feines de filtratge, de depuració d'informació que hi ha a la xarxa, nous paradigmes de comunicació". Pel que fa a la identitat digital, els assistents van treure el cap per les finestres de Johari. "Hem de saber què mostrar a la finestra pública", va insistir López.

"Per una qüestió cultural, hem passat de tenir un plantejament lineal de la informació a l'embolic de la xarxa. Hem de desembolicar el nus!", animava als presents Bernadette Farriol, responsable d'Enraona, empresa de serveis de presència a la xarxa de Vila-seca. Pertanyen a la generació del text escrit, però les empreses d'avui es capbussen a la xarxa sense saber ben bé què cerquen: "darrera de qualsevol acció a la xarxa, ha d'haver-hi un pla estratègic, avui i al 1945", va puntualitzar. Les empreses, doncs, han de trobar-hi l'equilibri entre els objectius, l'esforç, l'espera, els recursos i els resultats.

Aquest últim consell, si més no, és el que segueix fil per randa la Cooperativa Falset Marçà, al Priorat. Xavi Domènech, pagès i gerent de l'empresa tarragonina, va exposar les lliçons apreses venent vi de la DO Montsant, oli d'oliva verge i fruits secs mitjançant la identitat digital (@etimonline i al bloc d'Ètim), reflectida a la botiga virtual. "El nostre territori i la nostra gent són la nostra identitat", confesava amb orgull Domènech. A banda de clients, la cooperativa projectada per Cèsar Martinell ha sumat amics -que fins i tot gaudeixen del vi fora de les fronteres i en fotografien les ampolles- i prescriptors a la xarxa. Ara per ara, valoren segmentar aquesta identitat digital per complir nous objectius empresarials. De fet, segueixen en fase beta permanent, un consell que van fer seu tant els ponents de la sisena TINETJornada sobre identitat digital com els assistents.

PD. Les vinyetes són de la revista The New Yorker.

2 coses a dir:

Alba ha dit...

El sentit comú és el menys comú dels sentits, però com bé dius i com bé es va plantejar a la #tinetjornada, a la xarxa és més necessari que mai. Perquè tot allò que hi fem deixa empremta i es converteix en la nostra identitat.

Gràcies per aquesta bona síntesi de la jornada!

Esther del Campo ha dit...

Hola Alba,

No tinc perdó. Ha passat un mes des que vas deixar el comentari. Necessitava un descans després de tant de temps...!

Crec que el sentit comú, i bon rumb i orientació, és el més necessari per navegar a Internet. Tot i que no tinc gaire clar en què acabarà tot plegat.

Espero que t'hagi estat útil aquest resum. Moltes gràcies per passar per aquí. Una abraçada gran!